Perfumes: The Guide 2018

Tania Sanchez a Luca Turin dokončili svého prvního průvodce po současných parfémech před deseti lety. Stovky recenzovaných vůní v nich následně zanechaly nahořklý pocit z množství předražených, nekvalitních produktů a zákazníků, kteří se spokojí s manipulativní reklamou a na vůni už jim nezáleží.

The Guide
Vlevo první verze průvodce, vpravo nový průvodce 2018. Zdroj: Očicháno

Po deseti letech jim to ale nedalo a začali si všímat, že v množství parfémů, které si nezaslouží ani jejich jízlivou kritiku, se občas objeví poklad. Tak vznikl nový průvodce vydaný právě letos – Perfumes: the Guide 2018. Jakmile se objevil v obchodech, moje platební karta sama nadšením vyskočila z obalu. A jaký tedy nový průvodce je?

V podstatě stejný jako ten předchozí – informovaný, kritický a zábavný. Najdete tu recenze víc než 1200 vůní, které byly uvedeny na trh v posledních letech, hlavně od menších značek. S ohledem na to je skvělá zpráva, že pětihvězdičkových vůní, tedy potenciální klasiky, je tu popsaných devatenáct. To není vůbec špatné skóre. Recenze jsou stejně erudované, ostré a svěže psané jako v minulém díle a mnohokrát mě nahlas rozesmály. (Předem se omlouvám, jestli se podstata Turinova ostrovtipu ztratila v mém překladu):

„[…] Bohužel, tento instantní kosatec nemá nic z bohaté, melancholické kultivovanosti opravdového [přírodního] materiálu. Vlastně voní ploše, kysele a kvasnicově jako žitný chléb nebo výpary z pivovaru. Lancome ho míchá s trochou vanilky a sladkým maltolem a přidává přesně tolik jasmínu a pomerančového květu, aby se to lišilo od čističe toalet. Nakonec ho uvede do světa s obrazem vyzáblého, velkozubého obličeje Julie Roberts.“

Kromě čtivých recenzí, kterými můžete listovat celé hodiny jako obrázkovou encyklopedií, jsou v průvodci skvělé úvodní eseje. Sanchez píše o současných trendech a Turin prochází historií moderní parfumerie z neobvyklé perspektivy – všímá si, jak vývoj syntetických aroma molekul a trhu ovlivnil podobu parfémů. Názory na jednotlivé vůně jsou bezpochyby subjektivní a nemusíte s nimi ani v nejmenším souhlasit, ale úvod knihy je pro milovníky parfémů nutnost.

The Guide2
Zdroj: Očicháno

Podělím se ještě o dvě brilantní pasáže z Turinovy eseje. V té první píše o tom, jak dnes vznikají parfémy:

„Představte si, že vlastníte nějakou neradostnou, drahou značku kabelek v Miláně a chcete vyrobit vůni, abyste se dostali do širšího povědomí a něco vydělali. Jdete do jednoho z „velkých šesti“ parfémových domů. […] Vy, zanedbatelný koželuh z Milána, požadujete pro svoji vůni parfuméra s velkým jménem (začali být slavní, viděli jste jednoho v letadlovém časopise). Setkáte se s Grand Fromage na půl hodinky a potom vaši voňavku předají asistentovi nebo ji vyberou z police neúspěšných návrhů pro předchozí zakázky. Vy dostanete smrádek se slavným jménem a oni ušetří čas, takže jsou všichni spokojeni.“

Ve druhé citaci mluví Turin o tom, jak fungují elektronické obchody a jejich nízké ceny. Dnešní parfém, podle něj, může obsahovat vonnou složku za zhruba 0,6$ ve 30ml a prodává se průměrně za 60$. Nepočítáme teď dopravu, balení, reklamy a další náklady, ale i tak je to dobrý business. Když chce jít prodejce na celosvětový trh, musí ovšem upravit ceny:

„Problém je, že 60$ je v Indii průměrný měsíční plat, takže musíte prodávat v různých zemích za různé ceny. Doprava je levná, takže můžete nakoupit parfémy v Indii a prodat je zpátky do USA za poloviční ceny, než je tam obvyklé. I tak pořád vyděláte. Tahle arbitráž je úplně legální a známá jako „šedý trh“. Proto je možné koupit v e-shopech všechno levněji.“

K téhle problematice se nabízí otázka, jak k tomu přijdou majitelé evropských a amerických parfumerií, kde si zákazníci vůně vyzkouší a pak šupky dupky pro flakon na internet. Co takhle nižší oficiální ceny i pro šťastlivce z bohatých zemí?

Podle průvodce je největší změnou v posledních deseti letech zrození parfumérů, kteří nestudovali žádnou formální školu, nepracují pro velkou značku a neprodávají své vůně v řetězcích parfumerií. Celý proces táhnou sami a díky internetu můžou se zákazníky komunikovat přímo. Podle Turina v jejich rukou vznikají prosté řemeslnické kousky, ale i dokonale propracované vůně, které se kvalitou rovnají nejlepším dílům 20. století. Je tedy na co se těšit.

Perfumes: the Guide 2018 je skvělá kniha pro všechny milovníky parfémů a dobrého psaní. Můžete se spolehnout, že při nejmenším podpoří vaši zvědavost a hned druhý den se vydáte do parfumerie „na čichanou“.

Luca Turin & Tania Sanchez: Perfumes: the Guide 2018, vydavatel Perfüümista ÖÜ, první vydání 2018. K sehnání je anglický originál např. na německém Amazonu v tištěné podobě nebo jako e-kniha.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.